Moderní technologie ve výuce informatiky: Roboti, programování a 3D tisk
Moderní technologie mají stále větší vliv na vzdělávání a výuku ve školách. Ve výuce informatiky se nové nástroje a technologie staly nezbytnou součástí, a umožňují studentům praktický přístup k programování a technickým dovednostem.
Výukové prostředky jako roboti Ozobot a Bee-bot představují zábavný způsob, jak zapojit žáky do programování. Ozobot je malý robot schopný sledovat čáry na papíře a reaguje na instrukce zapsané v kódu pomocí barevných markerů. Bee-bot je robot, který se pohybuje po podlaze a žáci ho programují pomocí tlačítek na jeho těle. Tyto interaktivní nástroje přinášejí do třídy zábavu a učí žáky základním principům programování a logickému myšlení.
Programovací jazyk Scratch je další oblíbený nástroj ve vyučování. Tento vizuální programovací jazyk umožňuje žákům vytvářet interaktivní příběhy, animace a hry. S jednoduchým uživatelským rozhraním a bloky kódu vidí žáci okamžitý výsledek své práce. Scratch pomáhá žákům rozvíjet základy programování a kreativního myšlení.
Zde si můžete vyzkoušet některé projekty ve Scratchi, které ve výuce s žáky vytváříme.
- Animace 1 – Pejsek hlídá.
- Animace 2 – Živá příroda.
- Animace 3 – Roztleskávačka.
- Interakce 1 – Mluvící kostlivec.
- Hra – Simulátor potápění.
- Hra – Let na Mars.
- Hra – Sestřel Kočku.
- Hra Chytání myší.
- Hra Cattball.
- Hra Basketball.
- Hra Projdi bludištěm.
Ve výuce informatiky se také připravuje práce s 3D tiskárnou. Tyto tiskárny umožní žákům vytvářet fyzické objekty na základě digitálních modelů. Žáci se naučí navrhovat 3D modely a používat specializovaný software pro jejich tvorbu. Své návrhy si mohou poté vytisknout a sledují, jak se digitální model promění ve skutečný fyzický objekt.
Dalším novým prvkem ve výuce bude robotická ruka pro Arduino, která je vybavena servomotory, které umožňují pohyb prstů a ruky. Žáci se naučí programovat různé pohyby a úkony jako je ovládání prstů, stisk tlačítek nebo uchopování předmětů. Tímto způsobem se žáci seznámí s principy robotiky, elektroniky a programování v reálném světě.
Výuka informatiky s využitím robotů, programování, 3D tisku a robotické ruky Arduino připravuje studenty na budoucnost, ve které jsou technické dovednosti a znalosti stále důležitější. Studenti získávají nejen povědomí o moderních technologiích, ale také se učí využívat tyto technologie k řešení reálných problémů a kreativnímu vyjádření.
Mgr. Patrik Vrábel, Mgr. Tomáš Keprt